Tips och råd

Här hittar du matnyttig information om exempelvis trivselregler, sophantering, renovering samt användning av tvättstuga och torkrum.

Porttelefon

Om du vill aktivera porttelefonen kontaktar du styrelsen via mail, och anger namn, lägenhetsnummer och vilket num­mer er porttelefon ska kopplas till. De bruna dosor som eventuellt sitter kvar innanför lägenhets­dörren fyller ingen funktion. När samtalet från porttelefonen accepteras kommer en röst berätta att samtalet kommer från porttelefonen. Därefter kan personen vid porten identifiera sig. För att låsa upp dörren används knapp 5 på svarstelefonen. Porttelefonen är aktiv mellan 07.00-22.00. 

Trivselregler

Bostadsföreningens trivselregler finns under Information och dokument, och är även anslagna på informationstavlorna i trappuppgångarna samt i våra stadgar. Tänk på att det ska vara tyst efter kl. 23.00 fredag- och lördagskvällar, och efter 22.00 andra kvällar.

Boka tvättid

Tvättid bokas via digital tavla i tvättstugan eller med ditt personliga inlogg genom att klicka här. Torkrummet behöver inte bokas, eftersom tiderna följer tvättstugan med en timmes förskjutning per automatik. Tider som inte har nyttjats efter en timme får övertas utan bokning av annan. Om ditt personliga inlogg slutat fungera behöver du lägga in dina uppgifter igen på tavlan vid tvättstugan. Blippa först din tagg och tryck sedan på Inställningar, fyll där i både mailadress och lösenord.

Tvättstugan

Observera att vi försöker hålla rent och snyggt i och runt maskinerna, och att papperskorgen bara ska användas för ludd från torktumlarna. Se övriga regler på dörren till tvättstugan.

Sophantering

Föreningen delar sophus med Rektorsgatan 8-10. Vi strävar efter att sortera så mycket sopor som möjligt för att minska mängden restavfall. Bruna påsar för matavfall kan hämtas inne i sophuset. Grovsopor får inte placeras i sophuset – de måste du själv transportera till återvinningscentralen. Observera att soprummet inte är tillgängligt kl 22.00–06.00.

En helg varje vår ställs en container ut på Lykttändaregränden (vid sophuset), då kan du passa på att slänga skrymmande bråte.

Renovering av lägenheten

Tänk på att renoveringar ska vara gjorda fackmannamässigt och enligt gängse lagar och regler. Du som boende är ansvarig för att arbetet du gör inte stör dina grannar, att grovsopor lämnas på soptippen och att t.ex. fogmassa och spackel inte spolas ner i avloppen. Större renoveringar ska anmälas till styrelsen på speciell blankett, som du kan hämta under Information och dokument.

Försäkring

Föreningen har tecknat en heltäckande försäkring för samtliga lägenheter i huset. Det betyder att du som bostadsrättsinnehavare inte behöver teckna tilläggsförsäkring för bostadsrätt till din hemförsäkring.

Städning

Trapphusen städas varje vecka, och vi hjälps åt med att hålla snyggt i trapporna. Det är inte tillåtet att ha en dörrmatta utanför lägenhetsdörren.

Balkonger

Det är inte tillåtet att grilla på balkongerna. Om du funderar på att sätta upp markis eller markisväv så är det färgen Zoégasgrönt som gäller. Du får inte ta ner de övre balkongräckena, detta är en bygglovsfråga.

Kabel-TV och bredband

Fiber installerades i fastigheten hösten 2022. Det gamla avtalet med Tele2 (Comhem) kommer att ligga kvar fram till 2026 och grundutbudet för tv-kanaler ingår fram till dess i månadsavgiften för alla bostadsrättsinnehavare. Därefter får var och en ordna egna abonnemang för både tv och bredband. 

Föreningens styrelse

Som medlem i bostadsrättsföreningen hoppas vi att du vill engagera dig, vara med och påverka och få mer insyn i ditt boende. Styrelsen träffas ungefär en gång i månaden för att arbeta med föreningens frågor. Vi ser gärna fler som kan tänka sig hjälpa till och vara delaktiga i arbetet. Om du är intresserad och vill höra mer om föreningsarbetet är du välkommen att höra av dig till styrelsen.

Åtgärda stopp i avloppen

Eftersom många fortfarande har problem med långsamma eller tidvis helt igensatta avlopp upprepar vi våra goda råd till er som är drabbade:

  • Skaffa en avloppspump med sug­propp – den kostar inte många tior på t.ex. Biltema.
  • Använd en propplösare, exempelvis Nitor Gel och ett rensband på vinda som man vevar ner i rören och trycker sönder proppen.
  • Eftersom våra avloppsrör är flacka är det viktigt att inte installera avfalls­kvarn i diskhon. Den sörja som bildas av nermalt avfall riskerar att täppa till rören. Släng i stället mat­rester och annat organiskt avfall i de bruna papperspåsar som kan hämtas i sophuset.
  • Använd inte heller kaustiksoda eller andra starka kemikalier – de fräter på rören och gör mer skada än nytta. Däremot kan en blandning av bak­pulver (eller bikarbonat) och ättika (eller vinäger) användas: Häll i 0,5 dl bakpulver och 1 dl vinäger och låt stå minst 10 min. Spola med hett (men inte kokande) vatten.

Som förebyggande åtgärd för badrum­met rekom­men­­deras en avloppssil.

Om inget annat hjälper måste du göra en felanmälan hos Rofast. Med­dela helst även styrelsen. Men be­ställer du spolning på egen hand kan det hända att du själv får stå för notan, nämligen om stoppet finns i den del av röret som tillhör själva lägenheten.